Skip to content

Meer- en hoogbegaafdheid

Onze school hoort bij INOS, stichting katholiek onderwijs Breda. Vanuit ons motto en kernopdracht: ‘ik ben, omdat wij zijn’ biedt INOS een inclusief onderwijsaanbod aan. INOS kiest daarmee ook bewust voor thuisnabij MHB-onderwijs. De meer- en hoogbegaafde leerling leert leren tussen zijn/haar vrienden, klasgenoten, bij de bekende eigen leerkracht. Die herkent en erkent meer- en hoogbegaafdheid en biedt onderwijs aan dat bij de leerling past.

Het label MHB

INOS heeft een aantal criteria voor goed onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen omschreven die periodiek bij kwaliteitsaudits worden getoetst. Als een school aan de basiscriteria voldoet, dan is de basisondersteuning voor MHB-leerling op orde en krijgt de school het predicaat MHB-keurmerk.

Als de school aan alle criteria voldoet, dan krijgt de school het predicaat MHB-specialist. Onze school heeft het predicaat MHB-keurmerk.

MHB op Kbs De Spoorzoeker

Ons streven is dat alle leerlingen, inclusief de meer- en hoogbegaafden, een plek hebben waar ze zich thuis voelen en lekker in hun vel zitten. We willen dat ze een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en werken aan hun executieve functies. Lessen worden gedifferentieerd aangeboden. Bij meer- en hoogbegaafde leerlingen wordt in eerste instantie het onderwijsaanbod zoveel mogelijk afgestemd op de behoefte van de leerling (compacten & verrijken) in de groep. We passen de hoeveelheid verwerkingsstof aan en verrijken binnen de vakken, daarnaast werken we onder andere met ‘klaar-opdrachten’. Deze opdrachten zijn veelzijdig en dagen de leerlingen op een andere manier uit. Binnen VierKeerWijzer kunnen leerlingen de opdrachten verwerken op hun eigen niveau.

Mocht dit niet voldoende zijn dan wordt er een zorgvraag opgesteld in samenspraak met de IB-er en  wordt de expertise van de leerkrachten van de Trajectklas ingezet. 

Trajectklas

Het beleid van INOS is erop gericht leerlingen uit de doelgroep, de meer- en hoogbegaafden, met een zorgvraag uit te dagen in een ‘plusvoorziening’, op Kbs De Spoorzoeker ‘de trajectklas’. 

In deze trajectklas wordt specifiek gewerkt aan de executieve functies en kunnen leerlingen de ervaring opdoen om met gelijkgestemde samen te werken. De projecten zijn bedoeld om te leren leren. Leerlingen leren hiermee allerlei vaardigheden zoals: plannen, organiseren, samenwerken, doorzetten, leren van fouten, gebruik van strategieën, etc. Ze leren omgaan met fouten maken, ze leren hulp vragen en lopen zeker wel eens tegen hun frustratiegrens aan. We richten ons vooral op het proces in plaats van op het resultaat.

Voor de trajectklas maken we als school steeds keuzes welke leerlingen deze extra zorg in de komende periode gaan ontvangen.

Expeditie INOS

Wanneer blijkt dat de ondersteuning die geboden wordt in de groep en in de trajectklas niet voldoende is en er sprake is van een uitgebreidere of complexe hulpvraag dan kan een leerling worden aangemeld voor de bovenschoolse MHB voorziening: ‘Expeditie INOS’.

Voor deze leerlingen wordt in samenspraak met ouders en IB-er en de expert van Expeditie INOS de hulpvraag uitgewerkt in een ondersteuningsplan. De leerling gaat dan minimaal voor een half jaar een dag in de week naar De Expeditie. Steeds zal worden bekeken of dit traject wordt verlengd of kan worden stopgezet.