Skip to content

Brede ontwikkeling

Naast goed onderwijs op de kernvakken vinden we de brede ontwikkeling belangrijk. Denk hierbij aan de creatieve ontwikkeling, het bewegingsonderwijs, de sociale emotionele ontwikkeling, muziekonderwijs verkeer, techniek en Engels.  Hiervoor zetten we verschillende methodes en methodieken in. Hieronder staan enkele voorbeelden uitgewerkt.

Muziekonderwijs

Op school werken we met de methode 1,2,3, Zing. Dit is een digitale lesmethode waarmee een doorgaande lijn wordt aangeboden aan de leerlingen van groep 1 t/m groep 8. De lessen muziek vullen we verder aan met projecten zoals ukelelelessen in groep 5 en het project “het mysterie” waarbij leerlingen van de groepen 3 en 4 kennismaken met blaasinstrumenten. 

Lichamelijke oefening

De leerlingen krijgen twee gymlessen per week. De kleuters groep ½ gaan hiervoor naar de speelzaal in het hoofdgebouw en de leerlingen vanaf groep 3 gaan naar de gymzaal in de Archimedesstraat. In groep 1/2 werken we met de methode Basislessen bewegingsonderwijs in de speelzaal. Vanaf groep 3 werken we met de methode “Lessenplan”. Er is een vast jaarprogramma waarbij alle doelen van bewegingsonderwijs aanbod komen.

Naast het bewegen in de gymzaal ontvangen de leerlingen één keer in de week bij de tussenschoolse opvang een aanbod spel en bewegen dat wordt aangeboden door een medewerker van de Open-Up!|Fun-Kidz.

Bewegend leren

Bewegend leren is het toevoegen van beweging aan cognitieve leeractiviteiten, zoals tijdens de reken- of spellingles. Tijdens een activiteit rondom bewegend leren hoeven kinderen niet stil te zitten, maar zijn ze (tijdens het leren) in beweging. Dat kan in het klaslokaal, in de speelzaal, gymzaal of buiten op het (school)plein. De mogelijkheden zijn eindeloos.  De hele dag zitten op je stoel is niet wat we willen. Tijdens de lessen zoeken leerkrachten dan ook naar mogelijkheden om bewegen te integreren in de normale lessen. 

Creatieve ontwikkeling

Laat maar leren, is de methode die gebruikt wordt op school. Leerkrachten zoeken opdrachten uit die aansluiten bij de thema’s, seizoenen en of de beeldende aspecten.  

De Ontdekking

In Breda is er lange traditie op het gebied van cultuureducatie. Zo verzorgt een groot aantal organisaties en instellingen onder regie van Nieuwe Veste elk jaar een breed en gevarieerd kunst- en cultuuraanbod, dat zoveel mogelijk aansluit bij de wensen van de scholen en – vooral – van de kinderen. Jaarlijks wordt er een inspirerende editie van De Ontdekking samengesteld. Met De Ontdekking biedt Nieuwe Veste alle basisscholen in Breda een afgewogen selectie van culturele activiteiten van geselecteerde aanbieders voor elk leerjaar.

Alle leerlingen komen door de deelname aan het programma van De Ontdekking in aanraking met kunst en cultuur en al het moois dat Breda op dit gebied te bieden heeft. 

Doe-middagen

Jaarlijks bepalen we een aantal doe-middagen. Tijdens deze middagen werken de leerlingen groeps-doorbroken aan een opdracht. Afgelopen jaar hebben ze gewerkt aan programmeer-, natuur/ milieu-, techniekopdrachten en zijn ze beeldend bezig geweest. Voor schooljaar 23-24 staan er vier middagen gepland die volledig op techniek zullen zijn gericht

Onderzoekend en ontwerpend leren

Met het oog op de toekomst zijn vaardigheden als creativiteit, kritisch denken en digitale geletterdheid van groot belang om te kunnen functioneren in en bij te dragen aan de snel veranderende maatschappij. Voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur werken we thematisch met het VierKeerWijzer model. Deze thema’s worden uitgediept door de leerlingen aan de hand van enkele gerichte leervragen. De leervragen zijn afgeleid van de (landelijke) kerndoelen. In de thema’s worden vakgebieden als techniek, culturele vorming, burgerschap, tekenen, handvaardigheid, en dramatische expressie geïntegreerd aangeboden. Meestal werken kinderen in kleine groepjes samen aan de opdrachten. Aan het eind van ieder thema presenteren de kinderen hun bevindingen aan elkaar.

We vinden het onderzoekend leren voor de ontwikkeling van onze leerlingen belangrijk. Er wordt dan gewerkt met de onderzoekscirkel, waarmee ze in kleine deelstappen hun eigen onderzoek kunnen uitvoeren. 

Leerlingen ontwikkelen onderzoeksvaardigheden, zoals goed waarnemen, vragen stellen, experimenten opzetten en uitvoeren, voorspellingen doen, problemen verkennen en oplossingen bedenken.